Nyheter och blogg

Läs våra nyheter och följ vår blogg för att få information och tips om bokningstjänsten

Nya dataförordningslagen GDPR träder i kraft idag den 25 maj

Ni har säkert inte missat att den nya dataförordningslagen General Data Protection Regulation (GDPR) träder i kraft idag. Det är en ny europeisk lag som kräver att företag och organisationer måste informera tydligare till sina kunder hur deras personuppgifter behandlas och används.

Som privatpersoner har ni vissa rättigheter, t.ex kan ni kräva att ni ska glömmas bort och raderas helt och hållet från ett dataregister/databas hos ett företag. Ni har även rätt att hämta ut vilka personuppgifter som lagras om er.

Det viktigate ni bör känna till att är att företag måste begränsa användandet av sina kunders personuppgifter och när de inte behövs längre ska de raderas eller anonymiseras så det blir omöjligt att identifiera enskilda personer. Personuppgifterna måste också skyddas och lagras på ett säkert sätt, helst i krypterad form. Ett alternativ är att servrarna och infrastrukturen som omsluter datalagringen säkras upp med välkända, testade och säkra branchstandarder för kryptering och integritetsskydd.

Det finns dock andra lagar som inte slutar gälla som t.ex Bokföringslagen och Diskrimineringslagen. De begränsar företag att personuppgifter måste sparas i en viss tid och inte får raderas eller anonymiseras, trots att en privatperson kräver detta.

Om ni har frågor eller funderingar kring vad GDPR innebär för dig som är företagare eller organisation/förening så bör ni ta kontakt med en jurist eller läsa mer på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (Datainspektionen).

Om ni har frågor om hur vi på Boka365 behandlar era personuppgifter får ni gärna läsa våra allmänna villkor samt vår integritetspolicy. Ni är även välkomna att kontakta vår support.

Tänk på att om du vill hämta ut känslig information om dig måste du vara inloggad på ditt konto hos oss av säkerhetsskäl. Vi lämnar inte ut personuppgifter till okända personer eller tredjepart utan ditt medgivande.

// Boka365 Teamet

Vårkänslor och nya produktuppdateringar

Våren och grönskan är på väg i full fart och prognosen den kommande veckan ser ljus ut för västkusten med sol och varmare temperaturer. Vårkänslorna börjar komma mer och mer och därför vill vi även passa på att leverera en del nya produktuppdateringar för att göra er ännu mer nöjda.

Boka flera platser samtidigt

Nu gör vi det möjligt för er att erbjuda bokning av flera platser samtidigt, och det bästa av allt är att priset justeras automatiskt. Just nu anges priser per person och vi kommer inom kort göra det möjligt att använda er utav mer flexibel prissättning. Håll utkik på bloggen!

boka flera platser samtidigt

Ändra antal platser för ett bokningstillfälle

Ibland kan ni behöva ändra totalt antal platser för ett bokningstillfälle i kalendern och nu är det möjligt. Det kan ni ställa in på en kalenderhändelse genom att klicka på valt tillfälle i kalendern.

Nu kan ni alltså välja om platserna ska styras av resursen eller bokningstillfället. Så här kan det se ut:

Ändra antal platser per bokningstillfälle

Uppdaterad statistik

Statistiken på startsidan i kontrollpanelen har uppdaterats och vi har lagt till två nya grafer: Antal avbokningar per månad och totalsumma för inkomna bokningar månad. Nu skiljer vi på betalda bokningar och bokningar som väntar på att bli markerade som betalda av en administratör.

Uppdaterad statistik för bokningar Uppdaterad statistik för försäljning

Hoppas ni får en härlig helg!

// Boka365 Teamet

Nya fält i bokningsformuläret

Idag har vi släppt tre nyheter i bokningsformuläret som gör det möjligt för er att lägga in listrutor, kryssrutor och flervalsknappar. Nu kan ni enkelt ställa frågor till kunderna när de bokar en tid och välja vilka svarsalternativ som får väljas.

Så här ser de nya alternativen ut när ni bygger ert egna bokningsformulär:

nya formulärfält - listrutor, kryssrutor och flervalsknappar

Eget bokningsformulär finns tillgängligt på ert konto om ni har abonnemang Standard, Professionell eller Premium.

// Boka365 Teamet

Stänga av e-postbekräftelser för bokningar till administratören

Idag har vi släppt en ny funktion som låter er som administratörer att själva bestämma om aviseringar för bokningsbekräftelser ska skickas ut via e-post eller inte till er som administratör. Det kan vara lämpligt för er som får många bokningar och vill minska antalet mejl i eran inkorg. Ni kan självklart hålla koll på alla bokningar som inloggad administratör.

Ni hittar funktionen under Inställningar > Aviseringar

Observera att bokningsbekräftelser alltid skickas till kundens angivna e-postadress och går inte att stänga av.

// Boka365 Teamet

Schemalägga portkoder och lösenord på bokningar

Vi har lyssnat på önskemål som har kommit in till oss och kan stolt presentera en ny funktion för våra kunder med abonnemangen Professionell och Premium som gör det möjligt för er att schemalägga koder som PIN-koder, portkoder mm på bokningar.

Detta passar utmärkt för er som vill kunna lämna ut koder direkt på bokningarna under utvalda perioder.

Med ett veckoschema kan ni enkelt lägga in listor med koder som ska gälla för utvalda veckor. När ni får in en bokning för en matchande vecka läggs koden in automatiskt direkt på bokningen utan att ni behöver göra något mer. Boka365 sköter det automatiskt!

Allt ni behöver göra är att:

  1. Kontrollera att ni har rätt abonnemang på ert konto
  2. Gå till Mer > Schemalagda koder
  3. Skapa en ny aktiv veckobaserad lista
  4. Välj vecka
  5. Lägg in kod
  6. Koppla listan till valfri bokningsbar tjänst
  7. Klart

Här är ett exempel

  1. Ni har skapat en veckobaserad lista som heter Portkoder
  2. Listan har schemalagda portkoder för v.32 (kod 123), v.33 (kod 456) och v34 (kod 789)
  3. En kund bokar en tid hos er den 16 augusti 2018
  4. Den bokade tiden matchar portkoden för v.33
  5. Portkoden 456 läggs in på bokningen automatiskt
  6. Ingen ytterligare handpåläggning krävs och ni sparar tid

Om ni har frågor om funktionen är ni välkomna att kontakta oss.

// Boka365 Teamet

Ändrade priser för abonnemang

För att fortsättningsvis kunna erbjuda ett riktigt bra bokningssystem som utvecklas löpande, har högre säkerhet både onsite och offsite och kunna ta emot ett högre antal bokningar än tidigare har vi beslutat att höja våra priser för samtliga abonnemang Start, Standard, Professionell och Premium. Det nya priset gäller för både årsvis och månadsvis betalning och vi fortsätter med vårt årliga erbjudande på 40% rabatt när ni beställer ett årsabonnemang.

Månadsabonnemang är perfekt för er som är osäkra och vill testa på vår bokningstjänst under en kortare tid men längre än vår erjudna demoperiod som i dagsläget är på 14 dagar. När ni sedan är redo att börja använda vår plattform på riktigt rekommenderar vi att ni köper ett årsabonnemang där ni sparar 40% av kostnaden. Ni behöver bara tänka på att betala en gång per år och slipper vara oroliga över att abonnemanget måste förnyas varje månad.

Som vanligt har ni som kund 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Lagen gäller enbart för privatpersoner och vi har valt att utöka köpskyddet även för er företagare så att 14 dagars ångerrätt även gäller för företag.

// Boka365 Teamet

God fortsättning på 2018 och nya uppdateringar

Vi har nyligen släppt fler uppdateringar som bland annat underlättar ändring av bokningar och kunduppgifter samt att vi har lagt in extra validering av formulärdata som kunderna fyller i vid en bokning.

Projektet att förbättra större delar och lägga in fler funktioner fortsätter under 2018 och det går som planerat.

Ha en riktigt god fortsättning på 2018!

// Boka365 Teamet

Sommaren närmar sig

Arbetet med nya plattformen fortsätter och vi har behövt bygga om en del i backend som inte fungerade så bra som vi trodde det skulle göra från början. Det betyder att vi har lärt oss något och nu har vi valt ett annat spår.

Vårt fokus ligger på att plattformen ska vara säker, snabb och responsiv och för att nå detta mål kommer vi behöva fortsätta jobba hårt ett tag till. Trots att vi håller på med det stora ombyggnadsarbetet så har vi kunnat jobba på en funktion för att kunna låsa datum från att ta emot bokningar.

För att nå funktionen loggar du in i kontrollpanelen, öppnar kalendern och öppnar den kalenderhändelse du vill låsa.

Vi önskar alla en härlig sommar och passar på att önska alla en glad midsommar på fredag.

// Boka365 Teamet

Kommande nyheter på gång i nya plattformen

Arbetet med nya plattformen går bra och vi har bl.a gjort det enklare för dig som ny kund att komma igång med ditt bokningssystem.

Några av våra kommande nyheter är följande

  • Kom-igång guide för att snabbare komma igång med ditt bokningssystem
  • Välja antal personer som ska bokas
  • Bokningsregler
  • Utökat formulär

Vår nya plattform är fortfarande under utveckling och är alltså inte lanserad ännu. Vi brinner verkligen för detta och ser fram emot de fördelar och förbättringar som kommer med lanseringen. Än så länge har vi inget releasedatum men vi kommer fortsätta skriva om plattformen här på bloggen så håll utkik.

// Boka365 Teamet

Ny plattform med efterlängtade funktioner är under utveckling

Vi har fått in en del positiva förbättringsförslag om att ni dels vill kunna lägga in bokningsregler för att förhindra bokningar för tätt inpå en starttid och dels utöka formuläret med fler inställningar m.m. Detta har vi börjat utveckla och tanken är att det kommer finnas tillgängligt i vår kommande nya plattform som är under utveckling.

Den nya plattformen innebär helt enkelt att bokningssystemet förändras på en del ställen till det bättre för att vi ska kunna få in bl.a funktioner som kommit som feedback från er kunder och andra viktiga funktioner vi har i vår interna roadmap.

Ny plattform = Ny menystruktur + Förändrad design. Givetvis kommer bokningsfunktionen fungera precis som tidigare.

Vi kommer återkomma med information på bloggen om plattformen och hur arbetet går.

// Boka365 Teamet

Stöd för egna skript och spårningskoder

Nu är det möjligt för er att lägga in egna skript och spårningskoder i sidhuvudet på hela bokningsportalen samt skript som ska köras när bokningar bekräftas.

Du hittar inställningen via Inställningar > Egna skript när du är inloggad.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Högre säkerhet i hela bokningstjänsten med SSL (HTTPS)

Vi strävar hela tiden efter att erbjuda ett säkert bokningssystem och därför har vi nu äntligen skaffat ett SSL certifikat för att skydda och kryptera trafiken till och från våra servrar när era kunder använder bokningsportalen eller när ni själva loggar in för att administrera era bokningar.

Krypteringen liknar den som många svenska banker använder för att säkerställa er och deras identitet för att förhindra att känslig information når obehöriga personer eller datasystem.

I korthet fungerar SSL så här när en av era kunder bokar en tid:

  1. Er kund besöker er bokningsportal med https:// i början av webbadressen.
  2. Deras dator krypterar sedan informationen som skickas till bokningssystemet så den skyddas mot obehöriga.
  3. Kunden kan boka tider och fylla i sina personuppgifter utan att någon kan tjuvtitta på Internet.
  4. När bokningen är klar sparas den på våra servrar och kopplas till ert administratörskonto.

Med SSL blir säkerheten i bokningstjänsten och er bokningsportal ännu högre än vad den var tidigare och både ni och era kunder kan känna er tryggare.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Ta olika betalt för privatpersoner och företag

Tidigare kunde ni ange ett pris exklusive moms som anpassade sig automatiskt för privatpersoner och företag men nu har ni möjlighet att lägga in ett pris för privatpersoner och ett annat pris för företag.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Tidbokning för företagskunder

Nu är tidbokningen anpassad för att även företagskunder ska få rätt pris och uppgifter när tider bokas.

Priser visas exklusive moms för företagskunderoch inklusive moms för privatpersoner.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Boka24 blir Boka365

Företaget har bytt namn från Boka24 till Boka365 och nu är hemsidan och tjänsten äntligen uppdaterade med den nya informationen.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Utökade bokningsbekräftelser

Nu är det möjligt att lägga in mer information och text som ska synas på era bokningsbekräftelser.

Ni kan nu välja att olika texter ska visas beroende på om bokningen är bekräftad eller ej, bekräftad och betald, eller på alla bokningar oavsett status.

Vi har även gjort att all information om den bokade kalendern och tjänsten/resursen syns direkt på bokningsbekräftelsen.

Allt för att göra det lättare för era kunder att komma åt viktig information.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Ta betalt med Payson (Kort / Internetbank / PaysonFaktura / Wywallet)

Arbetet med att integrera Payson är äntligen färdigt så nu kan ni erbjuda ännu fler betalsätt för era kunder som bokar tid hos er.

Payson AB är ett svenskregistrerat bolag och erbjuder betalning via kort (Visa / MasterCard), Internetbank, PaysonFaktura och Wywallet. Det gör det ännu enklare för er att ta betalt med en svensk betaltjänst.

Ansök om ett företagskonto hos Payson och ange sedan era uppgifter i ert konto hos oss för att aktivera betalsättet.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Arbete påbörjat med nytt API

Vi har påbörjat arbetet med att designa och bygga ett nytt API för tjänsten.

I början kommer det endast vara tillgängligt internt men målet är så småningom att det ska bli tillgängligt för allmänheten efter att det har testkörts väl genomgående.

Vi vet inte exakt hur lång tid det kommer ta att bygga detta nya API men vi utlovar bättre prestanda och högre säkerhet för alla kunder och slutkunder när det är klart.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Paypal är vårt senaste betalsätt för direktbetalningar

Nu kan vi erbjuda er möjligheten att ta betalt för era bokningar med internationella Paypal.

Ta betalt direkt med kort (Visa / MasterCard) eller Paypalkonto för att få en bekräftad och betald bokning så snabbt som möjligt.

Lycka till!

Hälsningar
Boka365 Teamet

Kalender lanseras på bokningssidan

På era bokningssidor är det nu möjligt att använda en kalender som komplement till era listor med bokningsbara datum.

Kontakta supporten om ni har några frågor eller funderingar kring hur den fungerar.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Vad ni kan göra med vår bokningstjänst

Hej på er!

Om ni läser detta kanske ni undrar vad Boka24 är för något och vad ni kan göra med vår bokningstjänst? Här ska vi kortfattat förklara för er hur det fungerar.

  1. Skapa ett konto
  2. Namnge en kalender
  3. Lägg in bokningsbara tjänster/resurser
  4. Välj vilka datum och tider som ska vara bokningsbara
  5. Dela länken till er personliga bokningssida på er hemsida
  6. Börja ta emot onlinebokningar
  7. Spara tid och pengar
  8. Uppgradera till betalabonnemang när du vill efter 14 dagar

Det är gratis att prova bokningstjänsten i 14 dagar. När provtiden går ut behöver ni göra ett aktivt val och beställa något av våra abonnemang om ni är intresserade av att fortsätta.

Observera att ni inte behöva registrera några betaluppgifter för att prova tjänsten.

Hälsningar
Boka365 Teamet

Välkomna till Boka24
— en tidbokningstjänst online anpassad för privatpersoner, föreningar och företag —

Vi är ett företag som erbjuder er möjligheten att skapa ett tidbokningssystem online snabbt och enkelt så ni kan ta emot bokningar på Internet via dator, mobil och surfplatta.

Mycket händer just nu och det är flera funktioner som är på väg att lanseras under sommaren och hösten. Men redan nu kan ni lägga in tjänster och resurser som ska tidbokas.

Läs mer om oss och vårt tidbokningssystem för att komma igång

Vi hälsar er hjärtligt välkomna att prova bokningstjänsten gratis i 14 dagar om ni är sugna på att se vad vi har att erbjuda.

Hälsningar
Boka365 Teamet